CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 1796|Reply: 19

[Tempatan] 18 hilang, bot karam di Langkawi

[Copy link]
Post time 26-2-2022 10:52 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Sebuah bot yang dipercayai membawa empat orang kru bersama 14 orang pemancing dilaporkan karam di kedudukan sekitar 9.4 batu nautika barat Pulau Beras Basah, Langkawi sekitar jam 2.00 petang tadi.

Operasi Mencari dan Menyelamat (CARILAMAT) kini diaktifkan oleh Pusat Sub Penyelamat Maritim (MRSC) Langkawi. #AWANInews

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-2-2022 10:56 PM From the mobile phone | Show all posts
18 crew members, anglers missing after boat sinks off Langkawi
By New Straits Times
February 26, 2022 @ 7:25pm

LANGKAWI: Four crew members and 14 anglers are missing after their vessel was believed to have sunk in the waters of this tourist island this afternoon.

The Malaysian Maritime Enforcement Agency (MMEA) said the vessel was believed to have sunk 9.4 nautical miles west of Pulau Beras Basah, Langkawi, around 2pm.

Kedah and Perlis MMEA director First Maritime Admiral Mohd Zawawi Abdullah said upon receiving a report from the Maritime Rescue Sub-Center (MRSC) here, the agency has since activated Search and Rescue Operations (SAR) to locate the crew members and the anglers.

He said that MMEA has since dispatched KM Tenggol, Boat Perkasa 1225 and Boat Penyelamat 5 for the SAR operations.

Information on the incident was also channelled to agencies such as the Royal Malaysian Navy, Royal Malaysian Police, Malaysian Fire and Rescue Department, Armed Forces and the local fishing community to assist in the search and rescue operations.

"The operating sector was expanded from 5 nautical miles to 10 nautical miles following the discovery of several objects such as fish barrels, biscuit tins and cork believed to belong to the boat," Zawawi said in a statement here today.

He also revealed that SAR teams have found debris floating some 4.8 nautical miles, southwest of the final position the vessel was reported missing.

Zawawi said the MMEA was continuing with the SAR operations.
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2022 11:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Laut bergelora ke? Ya Allah kesiannya. Moga semuanya selamat. Aamiin.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-2-2022 11:10 PM From the mobile phone | Show all posts
pittjie replied at 26-2-2022 11:05 PM
Laut bergelora ke? Ya Allah kesiannya. Moga semuanya selamat. Aamiin.

katanya dipukul ribut tapi tak tau sahih ke tak..
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2022 11:18 PM From the mobile phone | Show all posts
yg g Pulau Perhentian pun dah stranded..ombak terlampau kuat...
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2022 11:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Kene sentiasa pakai jeket keselamatan time atas boat..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-2-2022 11:25 PM From the mobile phone | Show all posts
monreyes replied at 26-2-2022 11:18 PM
yg g Pulau Perhentian pun dah stranded..ombak terlampau kuat...

tu la.. terengganu dengan kelantan pun tengah banjir.. cuaca macam tak menentu sekarang ni..
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2022 11:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Belah utara ni dah 2 hari hujan dgn angin kuat
Cemana la terpikir nak gi naik mancing dgn naik bot, mcm sengaja cari nahas
Tp ada info kata semua 18 org dah diselamatkan kapal nelayan
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2022 11:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Bln 2 mmg penghujung musim tengkujuh di Malaysia ni.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-2-2022 11:34 PM From the mobile phone | Show all posts
sukacactus replied at 26-2-2022 11:27 PM
Belah utara ni dah 2 hari hujan dgn angin kuat
Cemana la terpikir nak gi naik mancing dgn naik bot,  ...

ada yang kata belum sahih.. tapi harapnya betul la.. ramai tu 18 orang..
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2022 11:35 PM From the mobile phone | Show all posts
Dalam gambar semua tak pakai safety jacket. Kalau jadi apa2 memang sempat ke nak cari jacket. Dah la ombak tinggi dari bot
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-2-2022 11:39 PM From the mobile phone | Show all posts
APMM Sedang Kesan Bot Nelayan Dakwa Selamatkan 18 Mangsa Bot Pancing Dilapor Hampir Karam
Edayu49 seconds lalu1 min read

Agensi Peguatkuasa Maritim Malaysia (APMM) kini sedang mengesan sebuah bot nelayan yang didakwa telah menyelamatkan 18 mangsa bot pancing yang dilaporkan hampir karam di kedudukan 9.4 batu nautika barat Pulau Beras Basah pada petang Sabtu.

Memetik daripada laporan Kosmo, maklumat berhubung jumlah dan keadaan mangsa yang terlibat masih belum diperoleh.

Pengarah Agensi Penguatkuasa Maritim Kedah dan Perlis, Laksamana Pertama Maritim Mohd Zawawi Abdullah berkata, dua aset APMM iaitu Kapal Maritim (KM) Tenggol dan Bot Penyelamat 5 dalam perjalanan ke posisi bot nelayan yang dilaporkan menyelamatkan mangsa.

Jelasnya lagi, operasi pencarian untuk menyelamatkan mangsa masih dilakukan sehingga kini.

Terdahulu, Bernama melaporkan operasi mencari dan menyelamat digerakkan bagi mengesan empat kru dan 14 pemancing sebuah bot yang dilaporkan karam di perairan Langkawi kira-kira jam 2 petang tadi.

Sumber: Kosmo
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2022 11:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Tengku Joe tersenyum sinis
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2022 11:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Ya Allah semoga dipermudahkan urusan semua. Kl pun suram je harini
Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2022 11:48 PM | Show all posts


semua selamat


Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2022 12:01 AM | Show all posts
monreyes replied at 26-2-2022 11:18 PM
yg g Pulau Perhentian pun dah stranded..ombak terlampau kuat...

cuaca biasa pun bot melompat, apatah lagi ribut..
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2022 12:09 AM | Show all posts
sukacactus replied at 26-2-2022 11:27 PM
Belah utara ni dah 2 hari hujan dgn angin kuat
Cemana la terpikir nak gi naik mancing dgn naik bot,  ...

Macam dah plan lama ni.

Ni bukan kaki pancing kolam biase2.


Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2022 12:16 AM | Show all posts
Umpama berpergian dgn pesawat atau bas, pihak syarikat ada senari data penumpang2 berdasarkan tiket yg dibeli.   Pihak bot ada tak daftarkan nama2 penumpang berserta alamat dn no ic mereka.
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2022 01:58 AM From the mobile phone | Show all posts
monreyes replied at 26-2-2022 11:18 PM
yg g Pulau Perhentian pun dah stranded..ombak terlampau kuat...

Rakyat malaysia ke..kalau rakyat malaysia mungkin selayaknya lah stranded..?? Rasanya subjek geografi tingkatan 2 dari jaman 20 tahun lepas lagi dah kata pantai timur memang hujan waktu2 macam ni..
Reply

Use magic Report

Post time 27-2-2022 03:59 AM From the mobile phone | Show all posts
Ya Allah hrap smua dtemukan selamat
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

31-1-2023 02:19 PM GMT+8 , Processed in 0.075692 second(s), 24 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list